A közösségi média összehozott rég elveszett barátokat, családtagokat. Segített emberek életét jobbá tenni, megmenteni, de sajnos olyan is volt akinek tönkre tette. A közösségi média hatásai napjainkban.
Közösségi média mint dopamin
A címmel szerettem volna felhívni a figyelmeteket a téma fontosságára. A közösségi média olyan fontos lett a napjainkban, mint a tenger mélyére úszó búvárnak az oxigén palack. Mennyire jó ez? Jó ez egyáltalán?
Közösségi Média az életünk részévé nőtte ki magát. Reggel hamarabb nézzük meg, hogy jött-e új üzenet, minthogy ittunk volna egy pohár vizet vagy nyújtózkodtunk volna egyet. A barátaink és családtagjaink hamarabb értesülnek az eljegyzésről a közösségi média felületein, mintogy felhívtuk volna őket, vagy egy találkozó keretén meglepjük őket a nagy hírrel. Az étel hamarabb kerül fel a közösségi média felületeire, minthogy megkostoltuk volna: “Hmmm, finest lunch with my best friend.” Veled is erőfordult már?
Amikor azt mondjuk, hogy a mindennapjaink része a közösségi média, akkor lehet nem elég kifejező az amit mondunk. Minden pillanatunk része lett. És a közösségi média mint egy jó szülő, mindig tudja, hogy te hol vagy és mit csinálsz, mert mint egy jó gyerek te ezt mindig megosztod vele.
A közösségi média mellett sokszor elvesztjük emberségünket és rendkívül depresszívek leszünk. A közösségi média képes lett rendbehozhatatlan károkat okozni az emberi kapcsolatokban.
A Facebook egyik legelső befektetője szavait fogom idézni nektek:
“ Rendkívül bűntudatot érzek, hogy gyakorlatilag ma már ott tartunk, hogy a közösségi média amit megteremtettünk széttépi a társadalmi berendezkedésünket. Itt tartunk most. Észre sem veszitek, hogy programozva vagytok. Nem volt szándékos, de innentől kezdve neked kell észrevenned, hogy mennyi mindent vagy hajlandó feladni. “
Teszem fel a kérdéseket:
- Boldogabbak voltunk-e a közösségi média használata előtt?
- Tudjuk-e megfelelően használni a közösségi médiát?
- Képesek vagyunk-e csak akkor használni amikor valóban kell?
Social media így lett tervezve
A Social Media úgy lett tervezve, hogy függővé tegyen bennünket. Biztos hallottad már azt a szót, hogy dopamin löket. Amikor mondjuk valaki ráfügg a dohányzásra, alkoholra vagy a szerencsejátékra. Ezzel nem lehet vitatkozni, bizonyított tény, hogy a telefon és a közösségi média használata dopamin nevű vegyületet szabadít fel. Ez okozza azt, hogy amikor kapsz egy üzenetet az jó érzéssel tölt el. Veled is előfordult már biztos, hogy szomorú voltál akkor ráírtál néhány ismerősödre és amikor válaszoltak akkor könnyebnek érezted az előtte levő terhet/nehézséget.
Ugyan így hozzá tartozik az is, hogy számolgatjuk a like-okat, többször nézzük vissza, hogy érkezett-e új üzenet vagy új like. Viszont ezek az érzelmek sokkal mélyebb hatást gyakorolnak ránk mint amennyire mi tisztában lennénk vele. Teljesen képesek irányítani az érzelmeinket amik sokszor hatással vannak a cselekedeteinkre. Tudat alatt sokkal több programot kapcsolnak be, mint amennyit észre vennél, ha csak oda figyelnél rá. Tehát amikor vissza nézzük a like-ok számát és nem érkezik “megfelelő” mennyiségű, akkor elkezdünk agyalni: Talán már nem vagyok elég jó? Nem vagy már elég érdekes? Valamit rosszul csinálok? Minden tevékenységünk a közösségi médián addiktív!
És mi az amivel védekezhetünk a közösségi média negatív hatásai ellen? Fegyelem. Fegyelmezd magad a közösségi média használata előtt, alatt és után. Fegyelmezd a tetteid és az érzelmeid. Figyeld meg a reakcióidat, hogy mi milyen hatással van rád, és ennek megfelelően reagálj a helyzetre. Ne az ágyad mellett töltsd a telefonod, hogy ne az üzenetekre és értesítésekre figyelj egészen reggelig. Figyelj magadra és boldogabb leszel.
Következő oldalon nézd meg a The Social Dilemma előzetesét! :)