Az előző év sikerei után folytatódik a hazai e-kereskedelem bővülése; a hagyományos offline kiskereskedelemnél csaknem háromszor gyorsabban bővül, ráadásul a kontinens legdinamikusabban fejlődő piacai közé sorolható. Szakértők szerint a dinamikus fejlődés relatív kiszámítható módon folyik; az erős gazdasági növekedés segíti az online piac fejlődését, de vajon meddig marad így, várható-e átrendeződés?
Sikeres a hazai e-kereskedelem
Egy budapesti ügynökség munkatársa arról beszélt, hogy néhány hónappal ezelőtt mindenki recesszióról beszélt, a hazai e-kereskedelem viszont nem engedhette meg magának a bizonytalankodó lépéseket, ezért padlógázzal robogott tovább. Részben ennek köszönhetően az idei év növekedési üteme alig fog elmaradni a tavalyi év növekedésétől, ami hatalmas eredmény annak függvényében, hogy a vásárlói bázis bővülése természetéből adódóan nem tartható fenn hosszútávon.
Ugyanakkor a webáruházak élete sem fenékig tejfel, a kihívások egyre komolyabb megpróbáltatások elé állítják a szereplőket. A legnagyobb fenyegetést a globális szereplők térnyerése jelenti, amelyek a hazai piac mintegy felét képesek uralni. A probléma persze nem csak Magyarországot érinti, a fejlettebb e-kereskedelemmel, illetve nagyobb lélekszámmal rendelkező európai országok is éppúgy hasonló problémákkal néznek szembe. A nyugat-európai országokban és a CEE-régióban is komoly figyelmet kapnak a terjeszkedő világméretű kereskedők.
Nemrégiben a német Real.de, a francia CDiscount, az olasz ePrice és a román eMAG jelentette be, hogy közös platformot épít a piacok védelme érdekében. Emellett a kormányzatok is kiveszik a részüket a piac védelmében; korábban Franciaországban, most pedig Olaszországban röppent fel a hír, miszerint 2020-ban egy úgynevezett webadó kivetését tervezik. Amennyiben a tervezet elfogadásra kerül, a 750 millió eurót meghaladó forgalommal rendelkező szereplők a digitális bevételeik 3%-át lesznek kénytelenek fizetni adó formájában.
Természetesen felvetődik a kérdés, hogy a globális szereplők milyen hatást gyakorolhatnak a magyar piacra, illetve az itt ügyködő kis webáruházakra. Ha figyelembe vesszük, hogy az online vásárlások mintegy fele a globális szereplőknél landolt, akkor nem túlzás azt állítani, hogy Magyarországon is szükség van piacvédelemre. Ez a felismerés hozta létre az Extreme Digital és az eMAG magyarországi vállalatának egyesülését, amely túlzás nélkül a hazai e-kereskedelem legfontosabb történése az idei évben.