Iratkozz fel Te is Youtube csatornánkra, kattints az alábbi YOUTUBE ikonra!
YouTubeA vasárnapi nyitva tartással kapcsolatos törvény nagy port kavart hazánkban. Nem is csoda, hiszen kutatások alapján egy átlag magyar család hétvégén jár bevásárolni, így az új rendszer felboríthatja a mindennapokat, és sokan tartanak a szombati tumultustól az üzletekben.
Most szakember véleményét kértük ki a témakörben, aki objektív véleményt nyújt, számba véve az új törvény negatív és pozitív hatásait is.
A szöveg szerzője, Gere Gábor közgazdász, 10 éve tanít kereskedelmi tárgyakat az EFEB Felnőttoktatási Központnál.
Miről szól pontosan a törvény?
A széles közönség elé gyakorlatilag csak annyi jutott az új törvényből, hogy vasárnap a boltok zárva tartanak. Éppen ezért, úgy gondolom, nem árt tisztázni a változások konkrét mivoltát.
2014. december 16-án az Országgyűlés elfogadta a 2014. évi CII. törvényt a kiskereskedelmi szektorban történő vasárnapi munkavégzés tilalmáról.
A jogszabály szerint a 200 négyzetméter alapterületűnél nagyobb üzletek vasárnap nem tarthatnak nyitva, és a nyitvatartási időt is korlátozza a törvény. Ez a törvény hatalmas vitákat gerjesztett, melyek az elfogadását követő egy hónap múltán sem csitultak. A vitatkozó felek, a támogatók és ellenzők gyakran féligazságokat és teljesen megalapozatlan információkat is állítanak véleményük alátámasztására, megnehezítve ezzel a kérdés reális megítélését. Az alábbiakban megpróbáljuk összegyűjteni a jogszabály melletti és elleni érveket, a nyitva tartás korlátozásának lehetséges hatásait.
A törvény a munkavállalók érdekeire, valamint a család védelmére hivatkozva megtiltotta a 22 óra és 6 óra közötti, valamint a vasárnapi és munkaszüneti napi nyitva tartást, négy vasárnap kivételével. A rendelkezés főként a 200 négyzetmétert meghaladó alapterületű üzletekre vonatkozik, az ennél kisebb üzletek akkor nyithatnak ki, ha legalább 1/5 tulajdoni résszel bíró személy vagy családtagja folytatja a kereskedelmi tevékenységet. A törvény emellett számos kivételt tesz a nyitva tartás korlátozása alól, például nyitva tarthatnak a repülőtereken, vasúti és autóbusz pályaudvarokon működő üzletek, piacokon és vásárokon is folytatható kereskedelmi tevékenység, nyitva tarthatnak az üzemanyag töltő állomások, sőt még a világörökségi területen működő üzletek is. Mindezeken felül, a törvény alapján a kormány rendeletben mentesíthet üzleteket a korlátozás alól.
Más országokban….
A vasárnapi zárva tartás nem ismeretlen az európai gyakorlatban. A szomszédos Ausztriában csak a pályaudvarokon működő üzletek nyithatnak ki vasárnap, sőt, a napi nyitvatartási idő is rövidebb, mint amit a magyar országgyűlés tervez bevezetni.
Általában tiltják a vasárnapi nyitva tartást Németországban, és korlátozások vannak többek között Belgiumban, az Egyesült Királyságban, Franciaországban is. Angliában például a nagyobb alapterületű üzletek 6 órán át tarthatnak nyitva vasárnap, a nagyon vallásos Észak-Írországban pedig délután tarthatnak csak nyitva a nagyobb boltok.
Pro és Kontra
A vasárnapi zárva tartás hatása a mindennapokra, a családra és a vallásos életre
Mindig nagyon fontosnak tartom mérlegelni egy-egy, az ágazatot érintő törvény esetében, hogy mégis milyen hatással lesz az konkrétan a mindennapi életre. Ezt az EFEB Felnőttoktatási Központban tartott óráimon is gyakran előtérbe helyezem - hiszen végérvényben ez az, amelyet a mindennapokban diákjaim meg fognak élni.
A jogszabály családi életre gyakorolt hatásait lehetetlen pontosan megjósolni. Figyelemre méltó azonban a Munkástanácsok elemzésének az egyik megállapítása: „A kereskedelmi ágazatban a női foglalkoztatási arány 2/3-os, ezen belül a szülőképes nőké 51%-os, ezért a családi szempontok figyelembe vétele valóban fontos a nyitva tartásnál.”
Bár a tervezetet a Kereszténydemokrata Néppárt terjesztette be, és érveik között a vasárnap szentsége is szerepelt, nem valószínű, hogy a vallásos életet, a templomlátogatási kedvet fellendíti vasárnapi nyitva tartás tilalma. Magyarországon folyamatosan csökken a vallásos emberek száma. A legutóbbi népszámlálás adatai szerint a népesség alig több mint fele vallotta magát vallásosnak, és csupán 12% körüli a heti rendszerességgel templomba járók aránya. Valószínű, hogy e folyamat megfordításához kissé későn született meg a törvény.
Ugyancsak gyakori érv a törvénnyel szemben, hogy a cégeknek jelentős keresletkieséssel kell számolniuk, ha vasárnap zárva kell tartaniuk. Mint azt fentebb említettük, vasárnapra jelenleg a forgalom 11%-a esik. Ahhoz, hogy ez végleg eltűnjön a forgalomból, a vásárlási alap jelentős csökkenése lenne szükséges. Valószínűbb a vásárlási forgalom átrendeződése a hét napjai között, és a vasárnapi forgalom részarányának jelentős csökkenése. Az bizonyosnak látszik, hogy a vasárnapi keresletet nem lehet egy az egyben átterelni a 200 négyzetméternél kisebb alapterületű üzletekbe. Előfordulhat, különösen a kezdeti időben, hogy a vasárnap kiesése miatt túlterheltség jelentkezik más napokon, de ez idővel letisztulhat, ahogy azt a német és osztrák példák is bizonyítják.
Az előző érvhez hasonló az is, mely szerint vannak olyanok, akik hat napos munkarendben dolgoznak, és nekik csak vasárnap van idejük vásárolni. Ők lehetnek a vesztesei a vasárnapi zárva tartásnak, hiszen csak kisebb üzletekből, ezért drágábban juthatnak hozzá az árukhoz.